Welkom, Gast

Knutselen aan Nederland
(1 bekijken) (1) Gast
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Knutselen aan Nederland

Knutselen aan Nederland 15 feb 2012 16:04 #1

Afgelopen donderdag kwam Nederland weer even ter sprake.
Met name de beperkte rijfunctie werd als lastig ervaren vanwege het ontbreken van een blokbeveiliging waardoor er maar een beperkt aantal treinen kan worden weggestuurd en het erg lang duurt voordat een trein weer zichtbaar op de terugweg is naar het hoofdstation.

Zelf vind ik het soms vervelend dat ik een trein niet fatsoenlijk in de wacht kan zetten als je de Halte bediend en je hierdoor geen treinen kan bufferen om het hoofdstation gedoseerd te kunnen bedienen.

Er zitten in het NL traject wel blokken, die zijn ook aan te sluiten maar de 'winst' die je ermee kan halen is wat beperkt.
Er is hier meer uit te halen door de blokken in te korten, de bediening aan te passen of iets bij te bouwen.

Om het spelelement in de NL-baan wat te verhogen zonder de 'sfeer' van de baan aan te veel aan te tasten wil ik wil daarom het volgende voorstel in de groep gooien:

Rijdt u even mee:

Een trein vertrekt van het hoofstation naar de Halte.
Na de Fly-over gepasseerd te hebben nadert hij een overweg.
Voor deze overweg staat een sein die het baanvak onder het spoor richting Duitsland afdekt.

seinbijOvw.JPG

of met seinstelsel 46: (is zelf te maken, scheelt de aankoop van 2 seinpalen, heeft mijn voorkeur)

seinbijOvw46.JPG

Dan gaat de trein onder het spoorviaduct door en na het einde van de boog, halverwege richting de Halte, staan een viertal seinen bij elkaar.

Als deze seinen een stukje worden verplaatst kunnen ze worden gebruikt bij een kleine uitbreiding van de baan:
Persoonlijk zou ik het leuk vinden als er bij de halte een derde (kop) spoortje wordt aangelegd zodat er een pendeltje kan rijden tussen de halte en het hoofdstation.

Qua wissels zou dit er grofstoffelijk zo uit komen zien:

IMG01265-20120213-2218.jpg

Het trace langs het perron (lengte ongeveer 2 bakken, goed voor een DE-1, DE-2 of railbus) loopt dan ongeveer zo:

trace.jpg

Aan het einde van het perron komen twee van de vrijgekomen seinen die worden gekoppeld aan de schakelbare perronsporen.

seinenophalte.JPG

Dat dit spoor er niet zondermeer kan worden aangelegd heeft te maken met de kapvergunning van deze boom:

aanvraagkapvergunning.JPG

De andere kant op (richting hoofdstation) komt er ook een sein te staan bij de overweg:

laatstePvoorstation.jpg

Zoals nu het geval is komt de trein een meter of twee voor het eerste wissel van het station tot stilstand, in ieder geval niet in de buurt van een sein.
Met deze 'verbouwing' kan dit ook worden aangepast.

Als de werkzaamheden door jullie worden goedgekeurd kunnen we aan het eind ervan het volgende verwachten:
- Er kunnen meer treinen worden weggestuurd richting de Halte, deze worden automatisch opgevangen door het sein bij de overweg.
- De baanbedienning aan de achterzijde van de baan wordt uitgebreid met de mogelijkheid om het kopspoortje te bedienen.
- De doorgaande sporen worden schakelbaar gemaakt de beveiliging van het kopspoortje (+overloopwissel) wordt meegenomen in de beveiliging van de doorgaande baan.
- kopspoortje wordt ook bedienbaar vanuit de centrale aansturing.

- bij baanbediening vanuit de halte is de snelheid van de treinen gewoon te regelen met aparte trafo's (1trafo/blok)
- bij automatische bediening worden de blokken gevoed vanuit de huidige voeding.
- Vanuit de halte kan er makkelijker een trein worden weggestuurd naar het hoofdstation. Door de aanwezigheid van blokseinen gaat het spul pas rijden als de weg vrij is.

Graag uw mening / commentaar / tips

Groeten,

Jeroen
Laatst bewerkt: 15 feb 2012 16:20 Door Roestrijden.nl.

Re: Knutselen aan Nederland 15 feb 2012 20:39 #2

Vast een ding, Complimenten voor de uitwerking. Ziet er goed uit.
Mijn mening weet je inmiddels.

Ik denk al met al best een aardige ingreep. Dit zal zeker niet zonder slag of stoot gaan.
In facetten uitvoeren. Zeg je dat goed? Steeds beetje voor beetje dingen aanpakken.
Misschien eerst onder de baan kijken daar de wissels van gebruiken voor boven enzo.
Ook zo dat er steeds nog gereden kan worden op de baan bahalve dan wanneer er boven het een en ander gaat gebeuren.
Eventueel kostenplaatje ramen doorspelen met de treincoördinator. Iedereen zijn zegje doen en als het plan goedgekeurt wordt door de reklame code commissie dan gaarne door u als uitvoerend aannemer.
Groetjes Marco

Re: Knutselen aan Nederland 15 feb 2012 22:51 #3

De benodigde materialen voor deze verbouwing:

- 3 stuks rechtsleidende wissels (hebben we die nog liggen?)
- een metertje flexrail (hebben we liggen)
- 2 stuks zelf te bouwen seinen (op bovenleidingmast, stelsel 46)

seinstelsel46.jpg

- Dit is ook niet zo moeilijk om in elkaar te zetten, hoogstens een 3-kleuren LED aanschaffen
- 1 dwergsein als uitrijder voor op het kopspoortje (hebben we liggen)
- schakelaartjes voor bedienpaneel ( hebben we liggen)
- trafo's voor blokvoeding (hebben we liggen)
- electronica voor de blokbeveiliging (kosten: max € 50,- als er wordt uitgegaan dat de carrousel en een spoor van het schaduwstation ook gelijk van blokbeveiliging worden voorzien)

De 'verbouwing' kan ik gefaseerd uitvoeren zonder de treindienst te veel te verstoren.
Ik heb er wel de hulp en kennis van collega's nodig als het gaat over ballaststrooien etc.

groet,

Jeroen
Laatst bewerkt: 15 feb 2012 22:53 Door Roestrijden.nl.

Re: Knutselen aan Nederland 16 feb 2012 11:01 #4

Hallo Jeroen,

Je hebt een mooi werkstuk gemaakt. Maar ik kan, wil en mag niet over deze wijziging oordelen. Ik besteed mijn kostbare energie nog steeds aan de trambaan en de scenery daar omheen. Zo moet ik nog het wegdek aanvullen en verbeteren en heb nog drie elektronica bouwsets liggen om de tram te laten halteren. Andere clubleden zijn nog bezig met het VAM-rangeerterrein. Dat moet ook nog voltooid worden met de bijbehorende voeding etc. Lijkt het niet beter om jouw kennis en energie allereerst hier aan te besteden?

The Fonz
The Fonz
Ik spoor niet maar tram!

Re: Knutselen aan Nederland 16 feb 2012 16:27 #5

Ik vind het idee mooi, ook het 3e spoor bij de halte. Maar volgens mij hebben we onder de tafel ook nogal wat problemen met de opstelsporen waardoor het boven ook niet altijd soepel verloopt. En wat Fons aangeeft, het industrie gebied ligt er ook alweer een tijdje halfbakken bij. Misschien is het eens handig om wat concrete afspraken te maken. Als ik het goed begrijp worden met het idee van Jeroen wel de blokken aangepakt die we al een tijdje willen.
En ik denk wel dat er meer projekten naast elkaar gedaan kunnen worden, mits het budget het toelaat.
Groeten Ronald

Re: Knutselen aan Nederland 16 feb 2012 21:25 #6

Dag Ronald,

Het schaduwstation heeft inderdaad links en rechts wat aandacht nodig.
Er liggen een aantal sporen die nooit worden bereden omdat de boog ernaar toe bijna onmogelijk zonder ontsporen te bereiken is.
Met het saneren van die krappe boog krijg je meer lucht in het ontwerp en er komen een aantal rechtsleidende wissels vrij.
Deze kunnen worden gebruikt voor de aanpassing op de bovenbaan.
Daarnaast heb je ook nog een wisseltje nodig voor die kokers om je treinen op de baan te zetten.

vwb het industriegebied:
Kan dit niet een stukje digitaal worden met een eigen aansturing van wissels en voeding?
Ideaal om te rangeren, geen gedoe met aanpassen van de bedrading van de 'oude'baan en lekker langzaam rijden.
Ik kan spoor 1 en 2 (gerekend vanaf het stationsgebouw) zo maken dat dit spoor zowel digitaal als analoog bereden kan worden.
Dan kan je een goederentrein bijvoorbeeld op E-tractie laten binnenkomen op het station, lok afrangeren op het kleine kopspoortje, en dan met een digitale D-lok (sik, bakkie, 2200, 2400) de wagens op laten halen.

Is minder moeite dan het lijkt en geeft het industriespoortje welicht weer een impuls........

Ik wil deze laatste aanpassing best meenemen in het blokkenverhaal van mij.
Laatst bewerkt: 16 feb 2012 21:29 Door Roestrijden.nl.

Re: Knutselen aan Nederland 17 feb 2012 17:40 #7

Niet iedereen heeft digitalen loks of wil ze laten ombouwen, dus als er analoog en digitaal op het industrie gedeelte kan worden gereden is het okee. Rob heeft volgens mij alles al aangesloten op het industriegebied, het is alleen een kwestie van doorverbinden en een schakelkast maken.
Beneden bij de opstelsporen lopen bepaalde wisselstraten niet goed, daar moeten we ook eerst naar kijken. En misschien toch proberen om die extra sporen aan te sluiten. Volgens mij hebben we met rijdagen meer matriaal dan opstelsporen.
Groeten Ronald

Re: Knutselen aan Nederland 09 mrt 2012 21:31 #8

Jeroen,

Gisteravond even met een speelgoedtrein door duitsland naar nederland en vise versa gereden tenminste dat was een poging. Ongeveer 10 minuten vertraging gehad om de trein weer terug te sturen. Misschien toch eerst eens alle wissels in het station nakijken. Misschien in combinatie met het bedieningspaneel. Rijwegcombinaties zijn bijna niet te maken, want ik heb het idee dat daar toch het een en ander aan schort. Want daar klopt natuurlijk niks meer van met het nieuwe industriegebied.
Na de NMF dagen ff over bomen.
Groetjes Marco

Re: Knutselen aan Nederland 10 mrt 2012 15:08 #9

Marco,

Ik ben het met je eens.
De wisselbedienning krijgt steeds vaker kuren.
Zeker nu met de uitbreiding naar het industrieterrein is het mooi moment om dit aan te pakken.
Maar eerst de NMF dagen

Groeten,

Jeroen

Re: Knutselen aan Nederland 24 apr 2012 01:07 #10

Schop.

De NMF-dagen zijn weer achter de rug.
Met Rob, Vincent en Marco is overleg geweest hoe en welke sporen van het schaduwstation toe te voegen zijn en wat weg gehaald kan worden.

Met Marco & Vincent overleg gehad hoe er toegewerkt kan worden naar het toepassen van het railsafe/transportkokersysteem.

Ik ga in het schaduwstation beginnen met het saneren van de binnenste boog van de keerlus.
ALs dit is gebeurd wil ik kijken hoe een en ander herschikt kan worden zodat er zoveel mogelijk opstelmeters beschikbaar blijft.

In het sporenplan ligt daar ook een keerlus, deze wil ik weer functioneel krijgen, zeker als het railsafe/transportkoker gebeuren wordt doorgezet.

Een en ander kan plaatsvinden zonder dat de baan buitendienst hoeft.
Met het vrijgekomen materiaal (wisselstellers) kunnen wat wissels worden gerepareerd zodat het station in NL weer beter bedienbaar wordt.

Groet,

Jeroen
  • Pagina:
  • 1
Tijd voor maken pagina: 0.69 seconden