Welkom, Gast
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Bouw N-spoor

Bouw N-spoor 31 mei 2011 19:52 #1

Bericht van 3-1--2008

Omdat de bouw van de N-modulebaan kort geleden is gestart is het een mooi moment dit verhaal te beginnen. Het is niet de bedoeling iedere spijker vanaf zijn eerste hamerklap te volgen maar regelmatig een beschrijving van de vorderingen is wel het streven.

De bouw van het frame is een aardig eind op weg. Dit was nog een aardige puzzel omdat het geheel stabiel moet zijn maar ook demontabel voor transport naar een beurs. Hainz is tevreden. Nu nog de "bakken" mooi vlak erop en het echte werk kan beginnen.

Het geheel is nog steeds een soloproject van Hainz, het vele publiek op de open dag heeft (nog) geen nieuwe leden opgeleverd. Er komt waarschijnlijk in de Eurospoorkrant van volgende maand een oproep voor nieuwe leden en als dat niet helpt......Tot die tijd zal de Ho-ploeg af en toe een helpende hand toesteken als er tenminste schuurpapier is.


a1.jpg


a2.jpg



a3.jpg


a4.jpg


Gr Ron
Laatst bewerkt: 31 mei 2011 19:53 Door Taurusfan.

Re: Bouw N-spoor 31 mei 2011 19:57 #2

Bericht van 19-10-2018

Inmiddels is het frame klaar (op het schuren na). Een onderlaagje voor geluiddemping en nu hard nadenken over het sporenplan en de vraag digitaal of niet

a1_2011-05-31.jpg



Ron
Laatst bewerkt: 17 apr 2013 15:29 Door Taurusfan.

Re: Bouw N-spoor 31 mei 2011 19:58 #3

Bericht van 30-10-2008

Eurospoor is weer achter de rug en onze oproep heeft in de Eurospoorkrant gestaan, laten we hopen dat hier nog reacties op komen.

Daarmee zijn we terug bij ons N-spoor project op de MVW en zoals u hier hebt gelezen is de basis gelegd. Het onderstel is op schuren en schilderen na klaar en binnen een uur is alles opgebouwd of weer gedemonteerd.

De frames van de 9 modules zijn 1.6 x 0.6m en van multiplex, de hoogte is 75mm, het bovenblad of de bouwlaag is 4mm multiplex en in het midden ondersteund voor de stabiliteit. Op deze manier is het geheel niet te zwaar wat een voordeel is bij transport naar beurzen of tentoonstellingen.

Zoals u verder heeft kunnen zien is het oppervlak van de modules nu compleet met een 1 millimeter dik katoenen tafelkleed bekleed ,dit is vastgelijmd, De reden is om het oppervlak een gelijkmatige structuur te geven, het is makkelijk te schilderen of in te strooien en het werkt enigszins geluiddempend onder de rails. Onder de rails van het station in aanbouw zit een geel 2mm dik non-woven doek type Sorbo-vaatdoek. Een dik flanelonderlaken zou ook voldoende zijn als geluidsdemping, uiteraard vast verlijmd, goed schilderbaar in de kleur van de ondergrond, instrooibaar en zeer flexibel te verleggen.

Over het sporenplan is nog veel te doen geweest tijdens de bouw van het frame en de plannen zijn diverse keren gewijzigd. Doen we modern digitaal of ouderwets analoog? Waar komt het station, de stad, waar het goederengedeelte met industrie? En ook; welk thema moet het geheel hebben, binnenland, buitenlanden welk tijdperk?

Uiteindelijk zijn we tot de conclusie gekomen dat we een Modelbouwvereniging zijn met diverse instromingen, en dus willen we op onze baan 2 parallel werkende systemen hebben; digitaal en analoog, per rijrichting onzichtbaar gescheiden. De reden hiervoor is eigenlijk hetzelfde als voor de Ho-clubbaan; als er voor een bepaald systeem is gekozen zijn er altijd mensen die niet met hun eigen treinen kunnen rijden, bij een combinatie kan iedereen meedoen. Wij weten dat er in Purmerend en omstreken veel N-spoor hobbyisten zijn, allemaal met hun eigen thema en systeem, en zo maken we onze baan aantrekkelijk voor iedereen.
Als thema is gekozen voor een willekeurig station met stadswijk, aan één kant van de baan een landelijk gedeelte, aan de andere kant een goederen/rangeerterrein; hier kunnen we dus nog alle kanten mee op.

N-spoor projectleiding Waterland.

Re: Bouw N-spoor 31 mei 2011 19:59 #4

Bericht van 7-11-2008

Nadat we een kleine toelichting hebben gegeven op de eeste fase van de N-modulebaan hier het beeld dat ons verder bij het project voor ogen staat.

Het uiteindelijke doel van het project is het bezoeken van beurzen en tentoonstellingen met deze baan. Wij zoeken (aspirant) leden die één of meerdere modules in clubverband of in eigen beheer gaan bouwen. Het sporenplan ligt hierbij vast, de scenery wordt in overleg bepaald zodat er niet 7 kleuren gras op de baan komen en de modules ten alle tijden in het geheel passen, verder is alles aan onze collega-modelbouwer. Een ieder kan zijn module(s) ook mee naar huis nemen om er daar verder aan te bouwen of om uit te breiden. De nu aanwezige modules zullen fungeren als een soort schaduwbaan met een andere afwerking die op beurzen en tentoonstellingen gebruikt kunnen worden als de "echte" module om wat voor reden dan ook niet beschikbaar is.

Op deze manier komen er twee gelijkwaardige banen ter beschikking; de oorspronkelijke en de door de diverse leden gebouwde baan. Zo kunnen, wanneer we met de baan op stap gaan, diverse bouwers hun eigen module(s) tonen en de modulebouw promoten.

N-spoor projectleiding Waterland.

Re: Bouw N-spoor 31 mei 2011 20:05 #5

Bericht van 12-11-2008

Het eerste ruwe schetsontwerp.
Nu begint het gepuzzel pas echt maar er zitten mogelijkheden in.
De opstelsporen geheel rechts worden verborgen achter een rijtje gevels en in het goederenstation middenvoor komt een kolenoverslag.


a7.jpg



Ron
Laatst bewerkt: 17 apr 2013 15:28 Door Taurusfan.

Re: Bouw N-spoor 31 mei 2011 20:07 #6

Bericht van 16-12-2008

Momenteel zijn wij met onze N- Modulebaan bezig om de modules ondeling koppelbaar te maken m.b.v. een mal, zodat de koppelgaten altijd kloppen en de bakken straks ook goed stapelbaar zijn bij het gebruik van transportpanelen.
Het eerste resultaat van onze samenwerking met de Hoornse Modelbouw Club (HMC) is de hulp die wij hebben gekregen bij het plannen en berekenen van ons handgetekende baanontwerp. Het ontwerp is er wat betreft de hellingen, fly-overs en bochten enigszins anders uit komen te zien als in het eerste ruwe ontwerp. De hellingen en hoogtes zijn met de computer berekend en de stroomkringen zijn op kortsluiting gecontroleerd.
Uiteraard blijft het een ontwerp en is het voor verbeteringen vatbaar maar we zijn blij met de samenwerking en het resultaat. Een grotere uitvoering van de tekening zal op korte termijn op de club te bekijken zijn.


a8.jpg


N-Spoor projectleiding Waterland.

Re: Bouw N-spoor 31 mei 2011 20:14 #7

Bericht van 27-6-2009

Het is alweer enige tijd rustig in dit lijntje dus even een update. Er is vrolijk verder getimmert aleen ligt het deel van Joop nu even stil want die zit op de boot. Hainz heeft al een hoop rails gelegd, de bebouwing een beetje ingedeeld en een brug "geklonken". Laat de beelden verder spreken:


a11.jpg


De ruwbouw van Joop

a12.jpg


Hoog beraad

a13.jpg


a14.jpg


Hainz Hbf

a15.jpg


City in wording



Ron
Laatst bewerkt: 17 apr 2013 15:28 Door Taurusfan.

Re: Bouw N-spoor 31 mei 2011 20:22 #8

Uiteraard was de N-baan ook aanwezig op de NMF-dagen 2011

a22.jpg



Ron
Laatst bewerkt: 17 apr 2013 15:27 Door Taurusfan.

Re: Bouw N-spoor 21 apr 2013 15:28 #9

Inmiddels is er een tweede baan verschenen, ook modulair en ook bedoeld voor thuis, wel zijn er intussen meerdere leden betrokken bij de opbouw.En die kat maar gluren.


n1_2013-04-21.jpg


n2_2013-04-21.jpg


n3_2013-04-21.jpg


n4_2013-04-21.jpg




Ron

Re: Bouw N-spoor 29 nov 2016 22:17 #10

De baan van Joop heeft goede diensten bewezen, is twee keer in Alkmaar geweest maar is nu aan vervanging toe, dus......

100_0861.JPG


100_0862_2016-11-29.JPG


Inmiddels is de opbouw van een nieuwe baan begonnen
IMG_1739.JPG


n1_2016-11-29.JPG


n2_2016-11-29.JPG


100_1177.JPG


IMG_1740.JPG

en die kat maar gluren.


Ron
  • Pagina:
  • 1
Tijd voor maken pagina: 0.91 seconden